Sweet Like Candy?

Dette provoserer meg vanvittig mye. Priskrig på smågodt? Hvem vinner egentlig på dette? Butikkjedene sa de tapte inntekter etter priskrigen før jul, og befolkningen har vel ikke noe å hente på fråtserier de heller?

Hjerter mitt blør for de som sliter med maten, særlig de som sliter med bulimi og overspising. Begge disse lidelsene er avhengigheter og de som sliter har ikke kontroll. Hadde de hatt det, hadde de vel ikke hatt et problem i utgangspunktet?

Det som gjør meg så jævlig forbannet er hvor ekstra tilgjengelig smågodt blir for dem. Hvordan de handler. Lagrer. Spiser mer smågodt enn vanlig. Hvordan de fråtser og hater seg selv, inderlig og intenst fordi de ikke greier å la være. Hvordan noen tømmer seg selv etterpå, hoster og harker magesyre og straffer seg selv enda litt til. Hvordan enkelte fantaserer om å ende sine egne liv fordi de er så jævlig lei av å ha det slik de har det. Fordi de er lei av å hate seg selv, de er lei av å oppsøke hjelp og kanskje ikke oppleve tilstrekkelig behandling eller å bli hørt i det hele tatt. Det er vanskelig å få tilstrekkelig behandling for en spiseforstyrrelse om man er normal eller overvektig.

Hjertet mitt blør fordi dette hadde vært min realitet om dette hadde skjedd noen år tilbake. Når sykdom kaster fornuften ut vinduet og når friske tanker ikke greier å kjempe mot impulsen om å handle mer, mer, mer…

Se for deg at det var lovlig å kjøpe rus på gata for en tier per pille. Hadde folket hylt opp og protestert høylydt? Ja. Fordi de ser og forstår galskapen i den type avhengighet. Hva da om man solgte vin til alle i alle aldre for en tier per liter? Eller snus, sigaretter, tobakk?


Jeg mener absolutt ikke at man skal forby sukker eller nekte folk å spise godteri – men er det virkelig nødvendig å gjøre det så jævlig tilgjengelig for alle? “Det varer bare til påske” var der noen som skrev. Ja, det varer så lenge at man kan hamstre seg et godt lager. Det varer i flere uker med tortur for de som sliter med maten og ikke greier å styre seg.

Hverken de syke – eller de som er friske tjener på dette. Overdrevent sukkerinntak er ikke bra for noen. Alt med måte! Klart det er lov å kose seg, men når du kjøper 10 kilo smågodt og tror du skal bruke like lang tid på å spise det opp – som du ville brukt hvis du kjøpte til full pris, litt og litt hver uke? Tror du selv på det?

Men de som sliter med en sukkeravhengighet – de er det ingen som tenker på. “Folk velger selv hva de vil spise” og “folk er selv ansvarlige for hva de trykker i seg”. Joda, jeg er til en viss grad enig – men det er ikke bare bare, når du er styrt av sykdom og går på autopilot gjennom butikken. Det handler ikke om valget, det handler om det syke, det du ikke har kontroll på.

Jeg sier det igjen, hadde det vært snakk om lovlig priskrig på alkohol eller narkotika, solgt på åpen gate, i dagslys foran alle – DA hadde man reagert.

Alle som drikker alkohol – har ikke et avhengighetsproblem.
Aller som røyker en sigarett – har ikke et avhengighetsproblem.
Alle som tar en snus – har ikke et avhengighetsproblem.
Alle som spilte på spillautomater når detter var lov- hadde ikke et avhengighetsproblem.
Alle som spiser sukker – har heller ikke et avhengighetsproblem.

Saken er bare det – at man har aldersgrense for å handle alkohol. Man har aldersgrense på snus og tobakk. Spillautomatene ble fjernet i Norge for å forebygge spillavhengighet. Det er til og med aldersgrense for å kjøpe energidrikker i Norge, eksempelvis Battery, Burn og Red Bull – for å unngå at barn skal få i seg koffein.

Sukker er tilgjengelig uansett. De som vil ha det, betaler det det koster. Er det dyrere kjøper man mindre og motsatt – er det billig, kjøper man mer. Det er unødvendig å senke prisene på smågodt i flere uker før påske. Jeg kunne til en viss grad forstått det om det hadde vært snakk om et par dager.

Jeg har sagt det flere ganger til behandlerne mine iløpet av de 9 årene jeg har gått i terapi. Jeg har uttrykt at mat er lovlig rus og det er det som er så vondt. For å handle et lass med mat jeg skulle hjem å fortære og deretter skylle ned i do – det kunne ingen ta meg for. Det kunne ingen si noe på. Ingen kunne stoppe meg, med mindre min fysiske tilstand ble uforsvarlig eller kritisk på noe vis. Da ville noen grepet inn. Dessverre i dette tilfellet, er det overraskende mye faenskap man greier å utsette kroppen sin for, før den kollapser.

Jeg har mistet så vanvittig mye av livet på grunn av spiseforstyrrelsene mine. Uker, dager, år – tilbragt som pasient på psykiatrisk avdeling. Vennskap. Utdanning. Jobbmuligheter. Karriere. Nærhet. Tilhørighet. Å være en del av noe, et samfunn, å klare å leve et verdig og selvstendig liv.

Det er derfor jeg reagerer på priskrigen. Fordi det finnes så altfor mange der ute, som går og står i de fotsporene jeg selv sto fast i. Hva er vel vitsen i å gjøre det enklere og billigere for folk å ødelegge egen helse? Jeg mener ikke – og sier heller ikke at man skal forby sukker eller godteri,  eller forhindre folk i å kjøpe godteri – men er det virkelig nødvendig å senke prisene?

Spiseforstyrret eller ei, denne sukkerkrigen er ikke annet enn trist og har ingen vinner.

Hvis du lurer på hvordan det kan se ut å være bulimiker og ikke ha kontroll, kan du ta en titt på disse lenkene. Advarer om grafisk innhold.

Advertisements

17 Responses to “Sweet Like Candy?”


  1. 1 Oline 10. March 2016 at 18:34

    Jeg sliter med bulimi, og forstår ikke helt dette. For jeg overspiser gjerne på sunn mat også, så lenge jeg får i meg mat og blir full så er jeg som regel fornøyd, og jeg regner vel med det er like skadelig å kaste opp som å skulle kaste opp godteri? Så lenge man kaster opp? Jeg er iallefall bevis på det, siden jeg har vært på medisinsk flere ganger pga hypokalemi med å overspise/spy på sunn mat.. Det er forskjellig fra person til person, er ikke nødvendigvis godteri eller usunn mat man overspiser på selvom man har bulimi. Synes bare det var litt provoserende, for det er ikke likt for alle..

    • 2 Aria 10. March 2016 at 21:41

      Jeg er helt enig med deg, en bulimiker overspiser ikke utelukkende på usunn mat. Det gjorde ikke jeg heller når deg sto på som verst, jeg spiste det jeg hadde tilgjengelig, uavhengig av sunnhetgrad. Beklager om det ble for generaliserende for deg. Det er som du sier, ikke likt for alle.

  2. 3 Christine 10. March 2016 at 18:46

    AMEN!!! Herregud, dette har jeg tenkt på helt siden alle disse stygge priskrigene startet. Det er så sykt unødvendig, og det er så flott at du setter det i sånne perspektiver. Hvorfor tenker ingen på spiseforstyrrelser i likhet med som du sier, stoffmisbrukere? Joda, det er ikke like “farlig” for kroppen med litt godteri som det er med stoff selvsagt, tenker folk. Men for de stakkars menneskene som sliter med bulimi så blir det ikke litt godteri. Det blir overdose, overdose som ødelegger kroppen innvendig, og ikke minst psyken som allerede er ødelagt nok fra før. Jeg blir så provosert! Jeg har selv tidligere vært anorektiker med bulimiske tendenser, og selv om jeg nå er helt frisk og “gleder” meg over å spare litt penger på påskekosen kunne jeg FINT klart meg uten for å spare sjelen til de stakkars fortvilende sjelene der ute som kjemper seg gjennom denne høytiden. Det er ikke nødvendig for normale folk (eller noen i det heletatt) å trøkke i seg flere kilo godteri, og hvis det er så forbanna viktig så kan de for guds skyld betale full pris for det og.

    • 4 Aria 13. March 2016 at 02:00

      Tusen takk for denne kommentaren! Lettelse å se at jeg ikke er alene om tankene mine. Det er så altfor lett å fornekte hvor jævlig en spiseforstyrrelse kan være – også for de som ikke er undervektige eller synlig syke.

  3. 5 siws17 11. March 2016 at 01:38

    Fy Søren så bra skrevet, jeg støtter deg fult ut! Nå sliter jeg med overspising, og jeg går ikke i butikken nå, prøver å styre unna alt jeg kan i disse dager. Jeg bruker å hamstre, men kan ikke lagre noe, det må ned uansett hvor kvalm jeg er, spiserom det til og med i halvsøvne, for å så straffe meg selv med å ikke spise mat i dagesvis, og jeg blir da å slite med migrene pga lavt blodtrykk og blodsukker 😢

    • 6 Aria 13. March 2016 at 01:53

      Det er med andre ord en ond sirkel du beskriver. Trist å lese at du sliter sånn, selv om jeg ikke kjenner deg. Jeg håper du klarer å bryte ut av deg negative mønsteret du har viklet deg inn i. Jeg har kladdet et innlegg om hvordan man kan unngå den verste priskrigen, kommer forhåpentligvis på bloggen imorgen!

      • 7 siws17 1. May 2016 at 19:32

        Jeg må lese, har vært uten tilgang til bloggen min, mistet innlocgings ordenen. Men nå kom jeg meg inn igjen 😘

  4. 8 theaols 11. March 2016 at 10:38

    http://www.vg.no/forbruker/helse/vil-forby-billig-smaagodt/a/10108770/

    For min del spiller ikke prisen på smågodt noen ting. Jeg spiser til jeg kollapser, uansett hva smågodt koster. Har jeg ikke råd til det jeg helst vil overspise feks pizza, sjokolade, godteri osv, da spiser jeg like gjerne knekkebrød, kjekse, brødskiver, makaroni osv. Hva som inntas spiller ikke så stor rolle, og jeg blir ikke sykere om det er billigere smågodt i noen uker.

    Jeg ser imidlertid for meg at det etter hvert vil komme restriksjoner på usunn mat, da det er i ferd med å bli en like stor trussel for folkehelsen som det alkohol og røyk var i sin tid.

    • 9 Aria 13. March 2016 at 01:51

      “Hva som inntas spiller ikke så stor rolle, og jeg blir ikke sykere om det er billigere smågodt i noen uker.”
      Dette er en personlig blogg, og jeg er enig i kommentaren din fram til denne setningen. For min del – hvis jeg fortsatt hadde stått midt i det bulimiske, hadde rundene blitt større og mer heftige fordi jeg hadde hatt lettere tilgang til mer mat/rus… Og det er litt av det poenget jeg ønsker å få fram i innlegget.
      Jeg håper du får det bedre snart! ♥

  5. 10 Carina T 11. March 2016 at 20:45

    Dette treffer meg hardt. Jeg fråtset godteri mens jeg leste dette, ironisk nok, og det er ikke første gangen idag. Bulimikeren i meg er overlykkelig, men jeg føler mer for å legge meg ned og gråte. Å ha bulimi er dyrt, veldig dyrt, og en sjanse som dette kan en nesten ikke gå glipp av, eller hva? Jeg er sint og lei meg. Det skulle ikke vært lov.

    • 11 Aria 13. March 2016 at 01:49

      Får så vondt av deg! Kjenner meg så godt igjen i alt du skriver, for jeg hadde tenkt, følt og gjort nøyaktig det samme hvis dette var noen år tilbake for min del… Jeg håper du tror meg, hvis jeg forteller deg at du kan få en annen framtid enn den realiteten du kjenner nå! Livet kan bli så mye bedre ♥ Jeg håper du får oppleve det.

  6. 12 tone 14. March 2016 at 12:18

    Kjære Aria,
    kom over dette innlegget etter at jeg så det på Aftenposten og ville nesten gråte men sitter på et sted med masse folk så kan ikke det.
    I snart 13 år har jeg hatt spiseforstyrrelser og da jeg fikk bulimi for 4 år siden har jeg brukt utallige timer og ikke minst penger på sukkerrusen som er så deilig og så jævlig på samme tid. I denne helvetes “2,90 pr.hekto”-perioden har jeg heldigvis klart å kun begrense meg til en gang med syk overspising, men jeg håper virkelig at innlegget ditt leses av folk som bestemmer og som snart bør komme til vett. For dette er ikke bra for noen, ikke minst for sånne som meg. Takk for at du skriver så flott og sterkt om et viktig tema som mange ikke skjønner noe om!
    Hilsen en på 25 år…

    • 13 Aria 14. March 2016 at 14:15

      Veldig trist å høre at du selv sitter midt i det og prøver å holde ut. Hvis det er noen trøst (om enn en fattig en) så nærmer det seg vel slutten ganske snart, håper jeg hvertfall. Håper også du leser mitt nyeste innlegg hvor jeg utdyper dette innlegget litt, pluss nevner noen tips til selvhjelp som kanskje kan være til hjelp for enkelte.

  7. 14 Elise 14. March 2016 at 12:48

    Jeg vil helst ikke leve i et samfunn hvor butikkene ikke skal få lov til å ta den prisen de vil for varene sine.

    • 15 Aria 14. March 2016 at 14:13

      Hvorfor tar butikkene da en pris på varene sine som tilsvarer at kjedene TAPER penger? Etter priskrigen før jul, hevder de at de tapte millioner.

  8. 16 Elise 14. March 2016 at 15:08

    Fordi dette er deres måte å konkurrere på i det lange løp. Folk har ansvar for sine handlinger, ikke butikkene. De kan ikke innvilge alles behov til enhver jævla tid. Akkurat nå har de åpnet for at fattige foreldre har råd til å gi påskeegg til barna sine uten at det preger økonomien. Når noen dører åpnes, så lukkes andre, og veldig synd at det går utover noen. Men de kan som sagt ikke tilfredstille alle.

    • 17 Aria 14. March 2016 at 17:39

      Anbefaler deg å lese mitt ferskeste innlegg som ble postet igår, før Aftenposten delte akkurat dette innlegget videre. Der tar jeg nemlig opp nettopp det det høres ut som om du forsøker å angripe meg for nå. Beklager å si at jeg er enig med deg.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Bloggen skrives av Aria, 25 år.

Mer om meg og bloggen, finner du [HER].

Bloggen inneholder sterke bilder og det finnes innhold som kanskje kan virke triggende enkelte.

Jeg har to hunder jeg til stadighet nevner, lille Zahra som er av rasen italiensk mynde, født i 2006 og Nick, en whippetgutt som ble født i 2012.

Skriving er terapi. Tekstene er personlige, les med respekt.

Alle bildene er tatt av meg selv, med mindre det står kilder under.

Ber om at © respekteres, både i forhold til tekst og bilder!

Kontakt:
ariaolea@gmail.com

Kategorier

Arkiv


%d bloggers like this: